Ik vind het een mooi verhaal. De eerste ananas in de Lage Landen - door Agnes Block, aangetrouwde nicht van Joost van den Vondel. En, bovendien, speelde deze Agnes een belangrijke rol in Vondel's latere jaren. We leren weer elke dag wat bij :-)
Kijk gewoon effen naar haar profiel, en naar de links die ik erop heb gezet. Voor de liefhebbers :-)
Agneta Block
Dat is mooi George, de rol die zij heeft gehad in het leven van Joost van den Vondel, opmerkelijk.
En naar een ananas ga ik voortaan met andere ogen kijken..... : -), wist niet dat een ananas zo inspirerend kon zijn..... (afgezien van heel lekker)
Zo gaaf dat je dat er bij hebt geplaatst in haar profiel, geweldig!
Hai George,
Mooi verhaal van die Agnes Block..
Ik wil je ook complimenteren met de snelheid waarmee jij mijn Amsterdamse familie van de kouwe kant aan het uitbreiden bent. Zeker ook met al die mooie schilderijen. Wist je dat Joost van de Vondel ook op verzoek van zijn vrouw een grafschrift had gemaakt voor Jan (Johan) de zeekapitein van Amstel? Zie verhaal in zijn profiel..
Hey André... THANKS. Trouwens, merk je zelf aan de cijfers dat de stamboom uitbreidt? Is moeilijk voor mij om in te schatten, maar het voelt aan van wel. Zo merkte ik gisteren een profiel in oud amsterdam dat plots aan ruim 1.000 bloedverwanten zit - dus de connecties beginnen goed te draaien :-)
Trouwens, dat heeft ook al effecten op onze Amerikaanse vrienden via enkele New Amsterdam profielen die nou veel beter geconnecteerd zijn
Hoe meer feedback, hoe meer vreugd :-)
Trouwens, omwille van de massale volksverhuizing vanuit Brugge en Antwerpen zouden er nou ook meer sporen zuidwaarts moeten zijn.
Het is eigenlijk andersom. De sporen gaan van zuid naar noord. Ik schijn relaties te hebben met Gallo-Romeinen zoals daar zijn Claudius I en Julius Lucius Agricola. De Amstels lijken wel vanuit Lorraine te zijn geparachuteerd in het Amstelland door de heren van Namen enzo. Dat moet samenhangen met ontginning van moerassen in het noorden. Je weet dat wij in de klei vast zaten toen jullie in Belgie al schatrijk waren met Gruuthuuse. Maar mijn hypothese dat Wolfger (de stamoudste) uit het zuiden afkomstig is is niet gemakkelijk te onderbouwen.
hij bedoelt de pagina :
http://www.geni.com/projects/naam-oudsten
hoop dat er binnenkort een heleboel uitgekieperd kunnen worden, omdat ze inmiddels dankzij onze Dutch-Collectores-Curatores -zie ook onze vakantievierende Fred niet over 't hoofd, hij zegt niks, maar werkt in zijn vrije tijd door als een alcoholic-geen wees meer hoeven wezen.
http://www.geschiedenisvanzuidholland.nl/geschiedenis/verhalen/coll...
Hey George, hier een concurrent van Agnes: Pieter de la Court was de 1e die in Nederland een ananas kweekte...
De steenrijke Leidse lakenkoopman Pieter de la Court van der Voort (1664-1739) bezat een statig pand aan het Rapenburg en maar liefst twee buitenplaatsen, Berbice in Voorschoten en het inmiddels verdwenen Meerburg bij Zoeterwoude. Hij was een bekend kunstverzamelaar en een autoriteit op het gebied van tuinieren. Zo kweekte hij als eerste in Nederland een ananas. Ook schreef hij een boek over zijn ervaringen met het aanleggen van tuinen en het kweken van groenten, fruit en bijzondere vruchten en bloemen. Byzondere aenmerkingen over het aenleggen van pragtige en gemeene landhuizen, lusthoven, plantagien en aenklevende cieraeden verscheen in 1737 en werd een standaardwerk, dat ook in het Frans vertaald werd.
Heeft de schone Agnes je verblind of de rijke Pieter mij? LOL zou best kunnen dat er een connectie tussen hen is..... als ananasliefhebbers onder elkaar.
Overigens voor wie het interessant vindt hierbij een link over buitenplaatsen in Nederland, zitten vast ook wel wat fouten in maar heel veel interessante info die kunnen helpen in zoektochten naar...
http://www.buitenplaatseninnederland.nl/
LOL maar Pieter had de connecties, lees maar:
Waar een ananas al niet toe kan leiden (politieke betrekkingen):
en wat zou grappig is aan het verhaal: dat er 2 ananassen te leen worden gevraagd.... grijns kunnen we ons nu niets bij voorstellen, ananassen te leen....
http://www.geschiedenisvanzuidholland.nl/geschiedenis/verhalen/coll...