Begära hopslagning

Started by Private User on Monday, September 7, 2020
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private
    Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 11 posts

Om jag bekräftar att två profiler är samma person och det står att en request är skickad. Är det bara den som förvaltar profilen som kan slå ihop dem då, eller räcker det att nån annan bekräftar att det är samma person?

Jag funderar främst på profiler där förvaltaren inte verkar varit inloggad på länge.

Bra fråga, vet ej själv men hoppas frågan besvaras snarast!

Jag har länge försökt att få ett par sammanslagna, personen hade lagt till en (1) profil, på hustrun, jag lade in hela räckan med kända förfäder på henne, bägge är satta som privata, men de är ej medlemmar, jag misstänker att personen som lade till dem antingen är för korkad för att förstå vad som gäller, eller enbart sitter och samlar på profiler för egen skull, men något intresse för att slå ihop dem verkar inte finnas hos honom. Han var nionde kusin med maken, tydligen ej släkt med frugan, jag är tiondekusinare till dem bägge.

Förut kunde kuratorer fixa sådana här problem, men nu har de inte längre den möjligheten, så om inte självaste profilförvaltaren vill, så är det kört.

Jag har ett förslag när det gäller levande personer, det är att när en konflikt uppstår, personerna det rör inte själva är medlemmar, så kan Geni teamet ta över förvaltarskap och slå ihop profilerna, om, mot all förväntan, någon gör anspråk senare på att vara en sådan profil, då får de ta över den efter kontroll med Geni.

I och med det så görs det svårare för vissa (sjuka) personer som samlar på kändissläkter att spärra utbyggnaden av deras träd vad gäller deras döda förfäder.

Det råkade jag med ut för, för några år sedan gällande en levande person. Och då som sagt fixade en kurator det.

Men de jag hade i åtanke nu gick bort för 40 resp 80 år sedan.

Det är ett problem, vi svenskar är ju urusla på att begära att vissa kändisar får en MP stämpel, så att de även om de lever blir synliga i trädet för alla, då är det även lättare att slå ihop profiler omkring dem, men som sagt, när någon skapar en profil för sitt egets skull och skiter i släktträdet, då är det kört.

Vad som nu sker är att vi får dubbletter i leden, någon bygger sitt träd, det går in i någons annans, den där har samma personer, men vill inte slå ihop dem, här har det blivit först till kvarn som gäller, den som var först med att skapa en privat profil, äger rätten till den. Alla är uppenbarligen inte ute efter att skapa ett så sammanhängande träd som möjligt, eller ens ett med så många förfäder som möjligt, tragiskt.

Det är endast privata profiler som ger problem.

Om den som begär sammanslagning inte är förvaltare av en av profilerna måste båda förvaltarna (eller familjemedlem till dem) godkänna sammanslagningen.

Om båda profilerna är medlemsprofiler (dvs en medlem har glömt sin gamla inloggning och skapat en dubblett till sig själv) kan en kurator öppna ett ärente hos kundtjänsten som verkställer sammanslagningen.

Om det gäller felaktigt privata profiler kan en kurator göra dem offentliga om de är födda för mer än 150 år sedan.

Låter konstigt... Jag är förvaltare till den ena profilen och jag kan se den andra profilen, det står inte privat istället för namn.

Här är den jag har gjort:
Sven Ferdinand Qvarfordt

Jag har genomfört de tr sammanslagningarna nu.

Tack!

I det här fallet var det inte privatmarkering som hindrade sammanslagningen utan att en sammanslagning skulle koppla in en en oansluten gren till Genis gemensamma träd.
En sådan sammanslagning är helt enligt Genis syfte men kräver alltid kontroll och godkännande av kurator.

Showing all 11 posts

Create a free account or login to participate in this discussion