Geni Pro - I dyraste laget

Started by Torbjørn Igelkjøn on Friday, January 20, 2023
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 54 posts

Geni skal no ha rundt 1500 kr. for eit års Pro medlemsskap. Eg tykkjer at prisen byrjar å bli dryg i ei tid med stor økonomisk usikkerheit der ein gjerne har viktigare ting å bruke pengar til. Eg har difor førebels valt å la Pro-medlemsskapen gå ut.

Det eg lurer på er om Geni sender ut tilbod på Pro, og kor lang tid det pleier å gå frå medlemsskapen går ut til ein får eit slikt tilbod. Er det nokon som har erfaring med dette?

Helt enig i at prisen er altfor høy. En annen ting som irriterer meg er at Geni og MyHeritage er eid av sammen gruppe og begge to vil ha betaling. Eg har Pro medlemskap og får stadig beskjeder om at det er duplikater Geni/MyHeritage som de foreslår vi skal rydde opp i. Men skal man gjpre det må man være medlemmer begge steder. Ihverfall er det slik jeg har forstått det.

Ja det är alldeles för dyrt, jag har inte ens en tanke att gå med när det är så hutlösa priser. Uppmanar alla att inte gå med och/eller göra et uppehåll. Sen tycker jag att geni borde införa en pensionärs rabatt?Jag är med i My Heritage, då borde GENI ingå?

Ja, det er alt for dyrt, jeg har ikke engang en tanke om å bli med når det er så uhyrlige priser. Oppfordrer alle til ikke å være med og/eller ta en pause. Da synes jeg genialiteten bør innføre pensjonistrabatt? Jeg er i My Heritage, så bør GENI inkluderes?

Har aldri hatt råd til Pro medlemsskap. Har Basic i MyHerritage og Geni. Men et godt alternativ er Familysearch. Det koster ingen ting.

Betale i sin tid for Pro medlemskap livet ut, men det har de endret på. Må også betale hvert år.

Ja, et Pro-medlemskap er altfor dyrt - også i forhold til hva man får igjen for pengene.
Dersom eieren la seg på en helt annen linje og satt prisen til 100 - 200 kr., så ville kanskje veldig mange synes at dette er noe de vil være med å støtte. Og det er ikke sikkert at inntektene totalt sett ville blitt noe mindre av den grunn; kanskje heller det stikk motsatte.

FamilySearch og WikiTree er begge gratis og har vokst mye de siste par årene. Selv liker jeg Familysearch godt fordi de har mange gode kilder og gjør det lett å finne mer dokumentasjon. WikiTree bruker jeg som støtte for å finne hint når jeg står fast.

Jeg tenker at en drøy hundrelapp i måneden er ok pris for det jeg får tilbake og med tanke på hvor mye tid jeg bruker på dette. Men spesielt billig er det ikke. Jeg har hatt noen opphold, og dessverre ikke fått noen gode tilbud om medlemskap.

MyHeritage synes jeg er ti ganger verre. De skal jo ha mer og mer uansett hva du betaler for. Jeg prøvde et premium-medlemskap eller hva det heter der, men fikk fortsatt ikke tilgang til såkalt data-abonnement for å se eller kopiere inn kilder, og måtte stadig oppgradere. Jeg sa opp innen angrefristen og fikk tusenlappene mine tilbake.

Det meste med geni ble verre når MyHerritage kom inn, spesielt prisen. Eneste grunn til at jeg ikke har gitt opp er jo at man har lagt en del innsats i geni. Litt irriterende når det er min og andres gratis innsats for geni som skal være største grunn til å være med, og det meste fra geni/MyHerritage sin side er stein i skoa og irritasjon...

Bare en måte å finne det ut på.

Geni er gratis å bruke, og har heller ingen begrensninger i antall profiler og du mister heller ikke tilgang til det du har lagt inn som Pro bruker og slutter med det.

Man har uansett bedre tilgang som samarbeidspartner med personer som du deler tre med enn å betale for Pro. Oppfordrer derfor til aktivt å knytte til deg flere samarbeidspartnere.

Torbjørn Igelkjøn har som et eksempel, i tillegg til 17225 egne profiler også full tilgang (også som søkeresultat) til mine 313975 profiler, bare som den ene av 83 samarbeidspartnere.

Mange synes at Geni tilbyr for lite ekstra ved å betale for Pro, men samtidig er det viktig å vite at dette hjelper stort på å holde nettstedet i live.

Mary - Sikker på at du får "beskjeder om at det er duplikater Geni/MyHeritage som de foreslår vi skal rydde opp i" ? Det er nemlig ingen ting å rydde opp i, dvs mulighet til å slå sammen Geni og MyHeritage profiler da det er to helt forskjellige nettsteder, som det nevnes ovenfor bare har samme eier. Enig i at på grunn av samme eier burde det være samkjøring av pris og tilgang.

For Geni brukere som stort sett bare jobber innenfor Norge er det lite å hente med data-abonnement hos MyHeritage da de samme(*) kildene er gratis i Norge. Det eneste du får er automatisk søk.

(*) - det irriterer meg at MyHeritage kan vise nyere dødsregistre hvor dødsårsak er sladdet bort, mens digitalarkivet som har skannet inn disse ikke gir deg tilsvarende tilgang. Sikkert bare en teknisk løsning som mangler, men utrolig irriterende at eneste måten å få dem ut på er gjennom datasubscription hos MyHeritage.

Pro brukere kan godkjenne profil treff mot MyHeritage profiler som da legges til som en kilde på Geni profilene. Til dette har jeg kun ett råd: VÆR SÅ SNILL Å IKKE GJØRE DET!. Andres personlige slektstrær er så langt ifra en kilde som det kan være. Treffene er for dominerende på profilene og er utrolig irriterende da klikking på dem slenger folk inn i en betalingsmur.

Geni ska vara gratis medlemskap. Om Geni vill ta ut avgifter för medlemskap då försvinner många medlemmar. Om de ska ha betalt för medlemmar då kommer Geni att tappa medlem. jag kommer att avvakta detta.
Om de börjar ta betalt då kan de ta bort min familj och släkt som medlem

Har sagt opp mitt MyHeritage, oppdateringene som kom var bare svada og alt for dyrt. ikke verdt pengene.

Jeg har gjort deg samme. Jeg har tidligere betalt både for Myherritage og Geni, men denne gang ble det kun Myherritage. Jeg ser Bjørn skriver at jeg muligens skulle beholdt Geni, men det får bli neste gang

Jeg har hatt en profil på Geni siden 2011 og hele tiden brukt Basic abonnement og det er gratis. Det er vel mulig å skifte fra Pro til Basic hvis du synes det blir dyrt. Det er viktig hvis du har lagt inn profiler å være tilgjenglig for eventuelle spørsmål.

For oss i Rogaland er slektstreet i Geni noe av det mest korrekte og utfyllende tre som eksisterer.

For interesserte er det også noe som heter Historisk befolkningsregister (histereg.no). Det er gratis, norsk og inneholder ferdig genererte familietrær og kilder som driftes av Digitalarkivet. Siste nyhet er folketellingen for 1920.

Jeg bruker Disgen og er fornøyd med det. Liker ikke å bruke disse kommersielle programvarene og databasene, men foretrekker heller å benytte programvare laget av en ideell forening.

Er ellers fornøyd med Geni Basic som er gratis.

Jeg er enig i at prisen begynner å nå et slags bekymringsfullt nivå men siden jeg ble med, har medlemskapet vært verdt hver eneste krone og vært lærerikt og gitt meg en ny dimensjon i livet. Nordmenn banker seg på brystet og mener vi er rike og lever i et av verdens beste og rikeste land på lik linje med folk i andre land som også har en tilsvarende oppblåst selvtillit. Jeg mener 1500 kroner er en beskjeden sum for det rike Norge. Men enten det dreier seg om 100 eller 1500 kroner så er det nå en gang slik at er ikke prisen verdt varen/tjenesten så kjøper vi den heller ikke. Dersom månedsprisen for Geni nå er 125 kroner tør jeg ikke tenke på hva jeg ellers sløser vekk av penger hver mnd. Hva er nå egentlig 125 kroner per måned?

Wikitree er nok det beste alternativet helt gratis og Ikke eid av Mormoner Kirken det kostet nå det samme i fjor som det gjør nå foruten om t kroneprisen er litt lavere i år.

Jeg betaler aldri full 'pro' pris. Venter til jeg får 50% avslag, og avbestiller mot slutten av 'tilbudsåret'. Så blir det noen måneder med vanlig tilgang, før nytt tilbud kommer :)

Jeg tillader mig som dansker at komme med et indlæg i denne norske tråd...
1 Geni og pris:
"Geni skal være gratis" "Det har samme ejer som Myheritage"
Seriøst?
Fordi vandet i restauranten er gratis, så skal maden også være gratis, fordi det er samme restaurant?
Fordi du har betalt for din Iphone, så skal Apples apps være gratis for det er samme ejer?

Til alle jer der ikke vil betale for det I bruger; Jeg har prøvet flere af de nævnte websites og kan klart konkludere; Du får hvad du (ikke) betaler for. De er ikke alene ikke så gode som Geni/Myheritage; De er elendige. Det er derfor I skriver I denne blog, ikke?
Og hvem skulle så betale Geni´s omkostninger; donorer? Reklamer?

Jeg er glad betaler for Geni, og hvis der var en en højere niveau af PRo med nogle af de features jeg mangler (Funktioner med kunstig intelligens), til en højere pris, ville jeg også være kunde. 100kr om måneden for værktøj til din hobby; det er en meget billig hobby, ikke?

2; Råd om ikke at bruge data fra Myheritage personlige slægtstræer.
Igen; Seriøst??
Geni er jo ikke andet end dette!
Personlige slægstræer som er forbundet i eet træ.
Langt de fleste profiler har kun een administrator. Ihvertilfælde kun een aktiv administrator.

Offentlig tilgængelige kilder har jo ikke de data som mange af os synes er det vigtigste; Billeder, portrætter, DNA-profiler og farverige personlige historier og familiehistorer.
Jeg er ærligt talt lidt ligeglad med om min tip tip oldefar døde på en onsdag eller en torsdag...men jeg fandt fantastiske billeder af min familie på Myheritage. Ikke i kirkebogen. Vi er ikke alle kun interesserede i datoer.

OG ofte er offentlige kilder er OFTE fejlagtige og kun familien kender sandheden. Selv min egen fødsel er forkert i kirkebogen. Jeg er ikke født i det sogn der er angivet. Sikkert fordi flyttede mellem min fødsel og dåb. Det siger min mor og hun var der jo ligesom :-) Kirkebogen er sekundær kilde, min mor er primær kilde. I alle kirkebøger fik præsten alle data fra familien, og nogle gange var præsten fuld, dum glemsom, eller kunne ikke skrive. Det samme gælder endnu mere for folketællere...
Vi alle laver fejl.

Sidst men ikke mindst; I danmark; Data og profiler fra de sidste 50 år. Oft ede sidste 2 generationer. Dem finder du i private slægtræer. Vil I undvære dem?
I Danmark er det faktisk Myheritage i samarbejde med Rigsarkivet og frivilligfotografer der har sort/hvid scannet alle kirkebøger igennem 300 år og doneret det til Rigsarkivet. Dem kan man så matche i Myheritage, og der sker en sikker dataoverførsler uden menneskelige fejl.

Så her er min opfordring til alle; Brug endelig Myheritage som kilde og brug matches.
Det ønsker Geni I gør.
Det er efterspurgt af de fleste af Geni's kunder. ellers ville de ikke have lavet funktionen
Bare husk at vurdere kilden.
Vær ikke bange for små dato fejl, de bliver sikkert rettet senere, hvis I kan levendegøre Geni.com for os alle med farverige billeder og historier fra familie, venner, bøger og private slægstræer.

I håb om et rigt, fælles slægtstræ for os alle OG moderne, reklamefrie værktøjer

Lidt for langt skriv :-)

Med venlig hilsen

1500 kr for å få et lite "PRO"-merke ved navnet sitt? Nei, takk! Jeg har aldri betalt noe for Geni og kommer aldri til å gjøre det. Strengt tatt burde Geni betale meg for den jobben jeg gjør med å rette opp i feil og slektsvirus som sertifiserte "PRO"-brukere har skapt.

Takk for alle innspela.

Eg byrjar med innlegget til Michael Gaardboe 1: Gode poeng! 2: Offentlege kjelder er ikkje OFTE feilaktige. Alle kjelder kan innehalde feil, men kjelder der nokon har fortalt det og det vil nok langt oftare vere feil enn det som står i kyrkjebøkene. (Unntak er tilfelle der den private kjelda faktisk er primærkjelde, slik som du nemner). Geni og MyHeritage er ikkje kjelder, men eit verktøy som formidlar opplysningar frå andre kjelder. Når du har 20 ulike identiske MH-slektstre der alle ukritisk har kopiert kvarandre veit du ikkje lenger kven som fyrst la inn opplysningane. MyHeritage må difor brukast med forsiktigheit, men kan likevel vere eit nyttig hjelpemiddel for å finne fram så lenge ein sjølv passar på å dokumentere ved å slå opp dei eigentlege kjeldene. Det same gjeld for Geni, men her er det færre duplikat, fleire auge som ser, samt at alle brukarar enkelt kan gå inn og rette opp i feil. Og så har du sjølvsagt rett i at Geni og MH har sin nytteverdi ved at ein kan få info om nyare/nolevande slekt, bilete samt "kjøt på beina". Men då er det også viktig at brukarane noterer om kjelda er ei bygdebok, deira eiga mor eller kjelder frå offentlege arkiv. Brukt på rette måten gjev Geni og liknande slektstre ei mogelegheit til å formidle korrekt informasjon der det er feil i andre framstillingar, og dermed drepe "slektsvirus".

Historisk befolkningsregister (HBR) har eg gitt opp. Prosjektet er i utgangspunktet godt, men så har ein late robotane styre for mykje. Det er koplingar på 1800-talet der ein har kopla saman fleire ulike familiar frå ulike kantar av landet. HBR er likevel nyttig, så lenge som ein er kritisk til koplingane. Den store fordelen med HBR er at den består av transkriberte kjelder som er direkte lenka saman. Ein ting som er bra med Geni er at opplysningane er lagt inn av menneske og ikkje robotar, difor stolar eg meir på Geni enn på HBR. Noko som øydelegg for Geni er at ein har lagt til rette for GEDCOM-importar, som kan skape store mengder duplikat, introdusere gamle feil på nytt, og som dermed kan skape mykje ekstraarbeid for frustrerte brukarar.

Når det gjeld FamilySearch er mitt inntrykk at slektstrea inneheld fleire feil enn Geni. Familysearch sin store fordel er alle kjeldene som er tilgjengelege heilt gratis. I Norge er ein elles bortskjemt med at nasjonale kjelder ofte er tilgjengeleg heilt gratis i Digitalarkivet. Dei andre slektstreprogramma nemnt ovanfor har eg ikkje kjennskap til.

Når det gjeld nyare dødsfall frå SSB - Folkemengdens bevegelse stemmer det at desse førebels ikkje er tilgjengelege i skanna form hos Digitalarkivet. Det er meininga å inkludere dei sladda bileta frå AMF, men Digitalarkivet har ei ekstra utfordring. Dei må ha to sett med bilete, eitt sett med sladda dødsårsak som kan publiserast og eit anna sett som ikkje er sladda til intern saksbehandling. Dette inneber heilt sikkert ein del arbeid og/eller oppgadering av tekniske løysingar, men kjem nok på plass med tid og stund.

Private User har gode poeng når det gjeld Geni-samarbeid (og familiegruppe). Begge deler gjer det enklare å jobbe med verdenstreet, og familiegruppe gjer det mogeleg å jobbe med kvarandre sine "private"/nolevande profilar og å slå saman eller flette desse. Eg tek gjerne imot fleire invitasjonar til både Geni-samarbeid og familiegruppe. Det er også eit godt poeng at nokon må betale for at nettstaden/tenesta skal kunne overleve og utvikle seg.

Når det gjeld søk ser dette ut til å fungere også med Basic-medlemsskap, men sjølve profilane er gøymt bak betalingsmur. Tilsvarande med (blå) slektstre-treff. Som regel kan dette løysast ved å ta omvegen via Google.

Om eg ikkje hugsar feil var det største problemet med Basic at ein ikkje kunne splitte treet, noko som i ein del tilfelle er ei ulempe. Så får ein heller be ein samarbeidspartnar eller ein kurator om hjelp.

Sist, men ikkje minst takk til Kari Irene Butlin som hadde svaret på spørsmålet mitt.

Så får eg sjå kor lenge eg greier å la vere å teikne nytt Pro-medlemsskap ;-)

Eg gløymde ein ting, og det er at ved nærmare ettersyn har ikkje prisen i dollar endra seg så mykje dei siste åra. Utslaget kjem av svekka kronekurs. Likevel tykkjer eg at abonnementet er blitt noko dyrt, men kan likevel vere verdt å betale litt for når ein brukar Geni mykje.

Vel, jeg er såkalt "pro" på Geni, kjøpt for ca 12 år siden. Jeg betalte et beløpt (engangsbeløp?), men har siden ikke oppgradert mitt medlemsskap. Siden da har jeg et utmerket samarbeide på Geni. Men for å sikre meg har jeg min slekt og forfedre på mitt private slektsprogram, kjøpt i 2010.

Det koster intet, samt at jeg har i mange tilfeller bedre dokumentasjoner på mitt personlige program enn hva som står på Geni, men som jeg legger inn på Geni. Det er et samarbeide.

Det jeg er mest irritert over er at usikre kilder fra MYH legges inn på Geni, da i overflod, som ødelegger profildokumentasjonen på Geni.

Lytt til Bjørn C. Brox, som er kurator, og har velvillig vært meg behjelpelig i mitt medlemsskap på Geni, samt også Ken Nilsen, samt andre samarbeidsparnere på Geni.
Min irritasjon er at kildehenvisninger på Geni overføres fra MYH, og da i hopetall noe som jeg synes ødelegger profilen på Geni.

Mvh Viggo Vatne

Bare for å ha det sagt; får man et slektsprogram for kr. 1.500,00 er det OK. Da sålenge at det er et engangsbeløp. Jeg synes at det er ganske billig, da man får utrolig god informasjon, og du kan jo velge om du vil kjøpe programmet, samt velge å ikke kjøpe senere utvidelser av Geni. Jeg har et eldre program fra Geni, samt et privat program som jeg utveksler med Geni. 1500 kroner, hvis det er et engangskjøp, er billig. Veldig billig. Jeg forsker privat, men setter mine kilder inn på Geni hva gjelder mine forfedre, og slekt.
Slik virker det for meg, noe som jeg er veldig fornøyd med.

Michael Gaardboe, det var ikke det at matcher mot MyHeritage profiler ikke kan være nyttige, men at så mange Pro brukere ukritisk godkjenner profil-matcher som en kilde på lik linje med primærkilder, og ikke minst at disse godkjenningene er så dominerende på en profil og dermed kan skjule mer troverdige kilder. Greidde for en stund siden å overtale Geni til å fikse en kildesortering i kilde-fanen slik at den listet kilder lagt inn som vedlegg til selve profilen først, og ikke med de nyeste først slik profil-treff ofte er.
Joda, det er bevisst fra eierne for å tjene mer penger da mange går lei av å møte betalings-veggen når de prøver å finne ut hva de er. Jeg har hatt mye nytte av matcher mot MyHeritage profiler, men kun som hint om hvordan finne de reelle kildene og heller bruke de.

Jeg har hatt Pro. abo i noen år, men nå har jeg foreløpig valgt å ikke fornye det. Selv om det "bare" koster omlag 1500 kroner, så er dette en utgift som må konkurrere med strømregninger, matutgifter, bensin osv... Og da blir disse prioritert.

Kom et tilbud om 20 prosent rabatt, men da jeg gikk inn og sjekket så var det bare mulig å få for vanlig pris.
MH har "lokket" med 66 prosent avslag.

Viggo: Du må nok betale pr år. Kanskje har du som mange andre merket av for automatisk belastning av kort ved forfall og ikke lagt merke til at Geni har trukket deg. Rett nok får man mail før dette skjer, men disse er lett å overse blant alle meldingene fra Geni. Ser stadig "inaktive" brukere står som Pro-medlemmer.

"Matcher" fra My Herritage KAN være nyttige og korrekte, men er det dessverre ikke i de fleste. Spesielt "rotes" det med etternavn. Man følger, eller kan/vet ikke om navnetradisjoner.

Enkelte spammer ukritisk Geni-profiler med "matcher" fra MH. Har sett profiler med over 100 "matcher". 90 av disse var kopier av kopier av.... Totalt unødvendig innlegging, med danske kirkebøker og svenske folketellinger av helt andre personer innimellom.

Jens Reinsnes, der tar du feil. Jeg har god oversikt over min bakkonto; hva som kommer inn, og hva som blir belastet min konto.

Mvh

Då må det ha vore andre reglar for 12 år sidan. Dersom ein har kjøpt og betalt for eit evigvarande abonnement kan nok ikkje Geni endre dette utan vidare.

Men i følgje Svein Grunnvåg har dei likevel endra hans abonnement slik at han må betale kvart år. Merkeleg.

Showing 1-30 of 54 posts

Create a free account or login to participate in this discussion