Jeg tillader mig som dansker at komme med et indlæg i denne norske tråd...
1 Geni og pris:
"Geni skal være gratis" "Det har samme ejer som Myheritage"
Seriøst?
Fordi vandet i restauranten er gratis, så skal maden også være gratis, fordi det er samme restaurant?
Fordi du har betalt for din Iphone, så skal Apples apps være gratis for det er samme ejer?
Til alle jer der ikke vil betale for det I bruger; Jeg har prøvet flere af de nævnte websites og kan klart konkludere; Du får hvad du (ikke) betaler for. De er ikke alene ikke så gode som Geni/Myheritage; De er elendige. Det er derfor I skriver I denne blog, ikke?
Og hvem skulle så betale Geni´s omkostninger; donorer? Reklamer?
Jeg er glad betaler for Geni, og hvis der var en en højere niveau af PRo med nogle af de features jeg mangler (Funktioner med kunstig intelligens), til en højere pris, ville jeg også være kunde. 100kr om måneden for værktøj til din hobby; det er en meget billig hobby, ikke?
2; Råd om ikke at bruge data fra Myheritage personlige slægtstræer.
Igen; Seriøst??
Geni er jo ikke andet end dette!
Personlige slægstræer som er forbundet i eet træ.
Langt de fleste profiler har kun een administrator. Ihvertilfælde kun een aktiv administrator.
Offentlig tilgængelige kilder har jo ikke de data som mange af os synes er det vigtigste; Billeder, portrætter, DNA-profiler og farverige personlige historier og familiehistorer.
Jeg er ærligt talt lidt ligeglad med om min tip tip oldefar døde på en onsdag eller en torsdag...men jeg fandt fantastiske billeder af min familie på Myheritage. Ikke i kirkebogen. Vi er ikke alle kun interesserede i datoer.
OG ofte er offentlige kilder er OFTE fejlagtige og kun familien kender sandheden. Selv min egen fødsel er forkert i kirkebogen. Jeg er ikke født i det sogn der er angivet. Sikkert fordi flyttede mellem min fødsel og dåb. Det siger min mor og hun var der jo ligesom :-) Kirkebogen er sekundær kilde, min mor er primær kilde. I alle kirkebøger fik præsten alle data fra familien, og nogle gange var præsten fuld, dum glemsom, eller kunne ikke skrive. Det samme gælder endnu mere for folketællere...
Vi alle laver fejl.
Sidst men ikke mindst; I danmark; Data og profiler fra de sidste 50 år. Oft ede sidste 2 generationer. Dem finder du i private slægtræer. Vil I undvære dem?
I Danmark er det faktisk Myheritage i samarbejde med Rigsarkivet og frivilligfotografer der har sort/hvid scannet alle kirkebøger igennem 300 år og doneret det til Rigsarkivet. Dem kan man så matche i Myheritage, og der sker en sikker dataoverførsler uden menneskelige fejl.
Så her er min opfordring til alle; Brug endelig Myheritage som kilde og brug matches.
Det ønsker Geni I gør.
Det er efterspurgt af de fleste af Geni's kunder. ellers ville de ikke have lavet funktionen
Bare husk at vurdere kilden.
Vær ikke bange for små dato fejl, de bliver sikkert rettet senere, hvis I kan levendegøre Geni.com for os alle med farverige billeder og historier fra familie, venner, bøger og private slægstræer.
I håb om et rigt, fælles slægtstræ for os alle OG moderne, reklamefrie værktøjer
Lidt for langt skriv :-)
Med venlig hilsen